Wit-Russische invloed - Reisverslag uit Krupniki, Polen van Bas en Sharan - WaarBenJij.nu Wit-Russische invloed - Reisverslag uit Krupniki, Polen van Bas en Sharan - WaarBenJij.nu

Wit-Russische invloed

Door: Sharan

Blijf op de hoogte en volg Bas en Sharan

16 September 2016 | Polen, Krupniki

Vanuit Warschau zijn we naar het nationaal park Bialowieza gereden. Onze mobiele telefoons schakelden hier over van het Poolse naar het wit-Russisch netwerk. We zitten dan ook erg dicht bij de grens. In het oerbos dat zich over deze twee landen uitstrekt leeft onder andere de Europese bizon. We hebben er erg veel gezien, maar eerlijk toegegeven, niet in het wild. Wel van hout, plastic, metaal, op het bieretiket èn in een natuurpark.
We verbleven hier op de plek waar ooit het jachtterrein van de Russische tsaar was. Een oude toegangspoort en een obelisk met inscriptie over een koninklijke bizonjacht in 1752, herinneren hier nog aan.
Ook de keuken had hier veel wit-Russische invloed: stevig, eenvoudig, vet eten. Veel aardappelen, stevig brood, kool, peen, bieten, wild en vooral alles in veel boter gebakken en vet vlees. Niet echt om over naar huis te schrijven (wat we nu toch stiekem wel doen). In de rest van Polen hebben we tot nu toe echt super kunnen eten (ook echt gevarieerd), maar hier was het iets minder.
Van Bialowieza zijn we naar Bialystok gegaan, waar we nu zitten. Dit is de grootste stad in dit deel van Polen.

In de omgeving waar we de laatste tijd zitten staan veel orthodoxe kerken, met de typische uivormige bollen op de torens en vaak in allerlei kleuren geschilderd. Wat ook opvalt zijn de vele ooievaarsnesten.