Gdansk - Reisverslag uit Gdansk, Polen van Bas en Sharan - WaarBenJij.nu Gdansk - Reisverslag uit Gdansk, Polen van Bas en Sharan - WaarBenJij.nu

Gdansk

Blijf op de hoogte en volg Bas en Sharan

23 September 2016 | Polen, Gdansk

We hebben de afgelopen dagen in Gdansk doorgebracht. Hier huren we een appartementje in een pand boven een ijssalon. De ligging is heel gunstig, midden in het oude stadscentrum, vlakbij de voor Gdansk kenmerkende kraanpoort, tal van restaurantjes en de bekendste toeristische attracties. Vanuit het reuzenrad dat in de haven staat konden we ons appartement goed zien (zie foto rode pijl).

Gdansk heeft een hele rijke geschiedenis en doordat het altijd een havenstad is geweest, heeft het ook allerlei invloeden gekend. Bij Westerplatte vielen de eerste schoten van de tweede wereldoorlog, we zijn hier naartoe gevaren (in een hele foute piratenboot). Bunkers en diverse monumenten tref je er. Na 1945 lag de stad in puin en begon men zoals in andere steden met de wederopbouw. De bedoeling was niet om de stad eruit te laten zien als voor de oorlog, maar zoals in de tijd van voor 1793, toen de stad nog formeel tot Polen behoorde (daarna viel het onder het Pruisische koninkrijk). Dit is erg goed gedaan, want als je het niet zou weten, dan waan je je in een hele oude stad.

In de jaren 80 was Gdansk weer wereldnieuws. Op het voormalige Lenin-scheepswerf leidde Lech Walesa vreedzame stakingen en uiteindelijk de oprichting van de ‘Solidariteit-beweging’ (de eerste legale niet-communistische vakbeweging). In 1970 waren er ook al stakingen, maar die zijn toen hardhandig neergeslagen, waarbij 41 arbeiders om het leven kwamen. Voor hen is een monument opgericht.

Vandaag de dag is Gdansk echt een hele leuke stad met de combinatie van de interessante geschiedenis, de mooie gerestaureerde oude binnenstad én het gezellige uitgaansleven. Je vindt hier heel veel restaurantjes, barretjes en terrasjes, waar je -naar onze maatstaven- relatief goedkoop kunt eten en drinken.