Wolfsschanze - Reisverslag uit Głąbowo, Polen van Bas en Sharan - WaarBenJij.nu Wolfsschanze - Reisverslag uit Głąbowo, Polen van Bas en Sharan - WaarBenJij.nu

Wolfsschanze

Blijf op de hoogte en volg Bas en Sharan

19 September 2016 | Polen, Głąbowo

De afgelopen twee dagen hebben we in een huisje aan een meer in het plaatsje Ryn doorgebracht. De omgeving is hier erg mooi, heuvelachtig en midden in het merengebied van Polen (Mazurisch Merenplateau). Zo’n 20 kilometer van dit plaatsje vandaan ligt een historisch zeer belangrijke/beladen plek: Wolfsschanze. Het hoofdkwartier waar Hitler, en andere nazi-kopstukken (zoals Himmler en Göring), zo’n 2/3 van de tijd tijdens de tweede wereldoorlog doorbrachten. Het was een terrein van 2,5 km2 met zo’n 80 gebouwen. Het was zwaarbewaakt en omgeven door een mijnenveld. Dit hoofdkwartier is nooit ontdekt en de Duitsers hebben het zelf grotendeels opgeblazen in 1945 toen de Russen eraan kwamen. De bunkers waren echter zulke grote betonblokken (Hitlers bunker had een plafond van 8,5 meter), dat er nog veel te zien is. De natuur neemt het inmiddels wel steeds verder over.

Het was een erg vreemd gevoel om door de bossen en overblijfselen van de bunkers en andere gebouwen te lopen. Hier werden ruim 70 jaar geleden verschrikkelijke beslissingen genomen.

Ondanks dat Wolfsschanze zo goed bewaakt en geheim was, bleek Hitler er toch niet veilig. In 1944 pleegde kolonel Claus von Stauffenberg (een van Hitlers eigen mensen) een bomaanslag op de führer. Er vielen enkele doden, maar Hitler raakte slechts lichtgewond. Von Stauffenberg werd diezelfde avond nog geëxecuteerd en bijna 5000 andere mensen werden ook ter dood veroordeeld. Er is nu een klein monument op de locatie waar de bomaanslag plaatsvond.

Meer informatie over Von Stauffenberg: https://nl.wikipedia.org/wiki/Claus_Schenk_von_Stauffenberg of kijk de film Valkyrie (2008).

In Ryn zijn we ’s avonds overigens nog lekker uit eten geweest in een oud kasteel (zie filmpje).