Tweede wereldoorlog van dichtbij - Reisverslag uit Krakau, Polen van Bas en Sharan - WaarBenJij.nu Tweede wereldoorlog van dichtbij - Reisverslag uit Krakau, Polen van Bas en Sharan - WaarBenJij.nu

Tweede wereldoorlog van dichtbij

Door: Sharan

Blijf op de hoogte en volg Bas en Sharan

08 September 2016 | Polen, Krakau

Vandaag stond in het teken van Krakau en omgeving tijdens de tweede wereldoorlog.

Eerst zijn we naar 'park Jordana' gegaan, want daar is een standbeeld te vinden van 'Wojtek'. Wojtek was een beer en werd als jong door Poolse soldaten grootgebracht. Hij groeide uit tot mascotte van het tweede Poolse legerkorps in de tweede wereldoorlog. (Meer over Wojtek: https://nl.wikipedia.org/wiki/Wojtek)

Daarna zijn naar Auschwitz-Birkenau gereden, dit ligt zo'n 65 kilometer van Krakau af. Het concentratiekamp Auschwitz werd in 1940 gebouwd voor Poolse (politieke) gevangenen. Het kamp diende om de Polen te onderdrukken en te vernietigen. Later begonnen de nazi's mensen uit heel Europa hierheen te brengen (vooral Joden, maar ook Russische krijgsgevangenen en zigeuners). Het kamp werd steeds groter en kreeg ook steeds meer het karakter van een vernietigingskamp. Drie kilometer verder is toen Auschwitz 2 - Birkenau gebouwd. Beide kampen zijn nu te bezichtigen. De nazi's hebben een deel van de gebouwen vernietigd en zo geprobeerd om hun sporen uit te wissen, maar er is nog veel te zien en de omvang van de kampen is ook erg indrukwekkend.

's Middags zijn we in Krakau zelf nog naar een wijk (Podgorze) geweest waar het oude ghetto zich bevond. Alle Joodse bewoners moesten tijdens de tweede wereldoorlog hierheen verhuizen. Er stond een hoge muur rond de ghetto en vanuit hier werden de Joden te werk gesteld of doorgestuurd naar een van de vernietigingskampen. We zijn hier onder andere naar de emaillefabriek van Oscar Schindler geweest (nu een museum), het heldenplein (monument met lege stoelen) en we hebben nog een deel van de oude muur gezien.

• 09 September 2016 - 09:15

Hicham:

Supervet ! Zou ik allemaal graag willen zien ook. Wel fotokes maken eej.

• 09 September 2016 - 09:22

Lia Timmermans:

Indrukwekkend wat jullie schrijven,maar super interessant dat jullie daar zijn.mooie foto's,groetjes van lia.