Van Krakau tot Warschau - Reisverslag uit Warschau, Polen van Bas en Sharan - WaarBenJij.nu Van Krakau tot Warschau - Reisverslag uit Warschau, Polen van Bas en Sharan - WaarBenJij.nu

Van Krakau tot Warschau

Blijf op de hoogte en volg Bas en Sharan

11 September 2016 | Polen, Warschau

De afgelopen twee dagen zijn we vanuit Krakau via het dorpje Zalipie naar Sandomierz gereden. Hier hebben we overnacht. Daarna zijn we via Lublin naar Warschau gereden. In Warschau blijven we 3 nachten.

Zalipie
Zalipie is een klein, maar heel schattig dorpje. Vanuit vroeger zijn de huizen namelijk vrolijk gedecoreerd met geschilderde bloemen. Jaarlijks werd er een wedstrijd gehouden voor het mooist versierde huis. Of dat vandaag de dag nog zo is weten we niet precies, maar het is in ieder geval erg leuk om doorheen te lopen. Onderweg kwamen we nog een soort van kleine processie tegen en kregen we ieder een mini rozenkrans. Ook werden we door een vrouw uitgenodigd om haar huis te komen bekijken. Deze dame was wel erg ver doorgeslagen, want op álles in haar huis waren bloemen geschilderd (muren, plafond, gebruiksartikelen, kleding..).

Sandomierz
Sandomierz is een mooi stadje, waar we op een gezellig plein iets gegeten hebben. We hebben supergoedkoop overnacht bij mensen die kamers verhuurden in hun grote huis met weilanden en paarden. Het was er allemaal erg netjes. We konden alleen verder niet met ze praten, want zij spraken alleen Pools. Daar beheersen wij inmiddels enkele woordjes van (sklep=winkel, sok=sap, lody=ijs, dzień dobry=goedendag), maar daar kom je nog niet echt ver mee :-)

Majdanek
Net voor de stad Lublin ligt concentratie- en vernietigingskamp ‘Majdanek’. Hier hebben ook zo’n 6000 Nederlandse Joden gezeten. Hoeveel mensen er exact vermoord zijn weet men niet, maar vast staat dat er op één dag (3 november 1943) 18.000 mensen vermoord zijn. Er zijn nu nog barakken te zien, twee gaskamers en een crematorium (met dissectietafel en ovens).
Omdat de stad na de tweede wereldoorlog enorm gegroeid is, bevindt Majdanek zich inmiddels binnen de stadsgrenzen. Het is apart om te zien hoe dicht de bebouwing inmiddels bij het kamp is.

Lublin
Lublin zelf is een mooie stad met allerlei oude bouwwerken en mooie gevels. We hebben hier geluncht voordat we doorreden naar Warschau. Het was markt/braderie en super lekker weer, dus het was behoorlijk druk in het centrum. Lublin heeft overigens ook een mooi kasteel (dit hebben we alleen van de buitenkant bekeken).

• 11 September 2016 - 21:30

Car: